The Other Side

Teori Aku Puji Kau Puji Balik

Weewitt...

Ini teori member aku.
Apa tidaknya, lumrah ker kalau kita puji orang, lepas tu orang tu puji kita balik?

Member,
"Orang comel, banyak peminat, rambang mata nak pilih yang mana."
Aku,
"Eh, kau pom comel jer aku tengok, kalau tak takkan ada yang nak ngayat..."
Member sambung,
"Alar, aku tak pernah rasa diri aku comel, kalau orang puji tak rasa apa-apa..."
Aku menguatkan hujah,
"Comel lar..."
Lalu keluarlah teori beliau,
"Biasalah, kalau kita puji orang tu comel, mesti dia kata kita comel balik."
Hahaha, aku tak terkata apa dah. Ada lar mengakui sikit-sikit ayat dia.

Lumrah ker?
Aku tak pasti. Tapi bagi aku tak semua macam tu. Dah kalau memang jenis suka terima pujian, ada rasa bangga cantik menawan, takkan sesenang nak puji orang balik.
Ayat lazim, kecantikan itu subjektif.
Kalau diikutkan, kita manusia hamba tak patut ada rasa bangga lansung, bangga itu sifat Allah kan. Bangga kita tak ke mana, lemah, bergantung kat orang, nak mati pom kena orang tolong urus masuk kubur bagai.

Aku nak membajetkan diri, yakin jer tanya adik,
"Aku comel tak?"
Dah agak dah jawapan dia,
"Tak, tak lansung..."
Hahaha, biarlah nak kata apo. Kan cantik tu subjektif. Selalu bersyukur dengan apa yang Allah kurnia.
Cukup mata, hidung, kaki, tangan, mulut semua lengkap Alhamdulillah :)
Selalu lah banding nikmat dengan yang kurang, jangan nak berdengki dengan yang lebih.

Puji sanjung manusia puji jugak.
Jangan duk lupa siapa yang kurnia semua tu.

Kalau dapat hadiah, takkan kita nak melebihkan hadiah daripada Si Pemberi.
Bersyukur selalu, nikmat Allah bagi kat kita Islam dan Iman dah cukup besar.
Biarlah orang tak puji kita hebat ker cantik kacak bergaya, kita tahu, Allah dah tetapkan yang terbaik buat kita...
Semua ada hikmah kan? :)

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Nikmat Kena Syukur

:: Salam Satu Aqidah! ::

P/s: bukan senang nak cantik, ada orang sanggup seksa bedan semata nak cantik..
Bersyukurlah Alhamdulillah..

[ gambar takde kaitan, tapi aku bersyukur andai dapat cincin ni.. ]

Heh, siapa nak Ayat balik ???

7 comments:

shila said...
June 28, 2011 at 9:19 AM

haha..entry x ley bla..agak ah..kdg2..kene puji balik..sbb nk jaga hati.kan?haih

[Reply to comment]
Haru Biru said...
June 28, 2011 at 10:20 AM

hehe... kalo orang tu puji orang lain dengan nada yang sedih.. kononnya dia tak berkeyakinan pada diri dia.. kita pon akan puji dia jugak sebab nak amik ati dia.. btol? hehe

[Reply to comment]
missSenget said...
June 28, 2011 at 10:54 AM

hahahaha..

semua org cantik..

tp org xpenah puji aku cantik..

sila puji aku cikya..

plis...!!

[Reply to comment]
Cikya said...
June 28, 2011 at 11:24 AM

shila,

betul lah tu, biasa puji balik sebab nak jaga hati..
hehe :D

Haru,

tengok orang jugak, kalau yang dah memang dah jenis selalu mintak puji, buat dono jer.. hahaha
amik hati pom berpada jugak kan.. :)

[Reply to comment]
Cikya said...
June 28, 2011 at 11:26 AM

Senget,

yaww.. cantik dalam lagi bagus daripada cantik luar kan. kualiti lagi tinggi..
Senget cantik jer..hehe, walaupom tak pernah tengok.. :DD

[Reply to comment]
Jidah Jeju said...
June 29, 2011 at 4:43 PM

awwwwwww.....muahahaha...semua org santekk laa,org kata..all women are pretty, in their own way..sy comel ker cik ya..oh thnxx...kahkahkah..:D

[Reply to comment]
Cikya said...
June 30, 2011 at 2:58 AM

haha, makcik ni baru muncul..
ye lah, semua ada kecantikan tersendiri..
jangan rasa rendah diri. orang puji, cakap alhamdulilah, terima kaseh, doa lar lagi..
hehehe :D

[Reply to comment]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Geng Mengayat

Back to Home Back to Top Ayat-mengayat..heh!. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.