The Other Side

Dilema Menuju Ramadhan

Assalamualaikum w.b.t.

Lebih kurang seminggu akan menjejak bulan Ramadhan,
Lagi senang berbahasa Ramadhan dari puasa..
Entah, rasa lebih terisi kalau sebut begitu.

Biasalah, selalu bulan Ramadhan baru masjid surau mula penuh sebab ada solat sunat Terawih kan,
Ada yang bertatih melazimkan ke surau, praktik supaya kekal istiqamah sebulan itu.

Dilema pertama:

Mak cik pak cik yang solat kat surau tu
*termaktub yang aku tengok kat surau dekat rumah aku*
Saf tak rapat, memang rongak,
Dah bertahun aku perhatikan, 
Nak tegur rasa tak terluah kat bibir, lekat kat anak tekak,
Pernah aku terniat nak hantar ala surat layang kepada tok imam..
Kecewa sebab tak mampu nak tegur,
Cakap kat Ma,
"Kenapa solat tak rapat saf, takde orang tegur ker?"
Satu saf muat 6 orang, kadang 4 yang solat, 
Stail ikut saiz sejadah...


Dilema kedua:

Aku ni jenis pelupa,
Ye lah, dah masuk solat jemaah ni, selalu memang akan salam-salam lah lepas solat.
Macam, kejap aku cium tangan makcik ni, kejap tak, 
Aku tak ingat aku cium ke tak tangan dia ker salam sahaja..
Bila bertandang kat rumah dia ker, 
Selalu keliru nak cium tangan ker dakk..?
--- kalau nak buat skala layak cium tangan berdasarkan umur, macam tak terlaksana ---
Tambah lagi kalau saudara yang lama tak jumpa,
Lagi lar dilema nak salam cium tangan ke dakk..
Yang pasti, betul-betul tua dalam 55++ aku salam cium tangan lar..

[buat buduh sebab taknak cium tangan boleh?]

Dilema ketiga:

Nak pergi surau kena pakai stokin ke tak?
Ye lah, kaki kan termaktub dalam aurat manusia berjantina perempuan.
Nak buat stail makcik-makcik memang aku baham selipar jepun je,
Nenek aku lagi santai, dah gaya banjir bila balik surau, kain senteng sampai ke betis,
Dia tua, takpe, takde nafsu, lagi takut terjatuh main seret macam si muda
Pergi maghrib, dah senja, agak gelap, tapi tak cukup gelap sebab kena lintas jalan dan angkat kaki melintas..
Isyak, kalau pom kelam sekali, lampu jalan tetap menyuluh kaki...
Dilema ini,
berjawapan, 
pakai stokin, hujan pom, basuh lah kaki..

[stokin murah cantik seringgit sepasang kat Giant berlambakk]

Cukup lah dilema itu, buat masa sekarang...

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Tindakan

:: Salam Satu Aqidah! ::

p/s: tok imam kalau laju sangat, kesian kat makmum/ah yang berusia...

Heh, siapa nak Ayat balik ???

19 comments:

Tukang Karut said...
July 24, 2011 at 11:58 PM

hoho... banyaknua delima.. tapi semua dah ada solution dah kan...

[Reply to comment]
a.samad jaafar said...
July 25, 2011 at 12:08 AM

rasanya cikya pun tahu cara mengatasi dilema tu kan.. kadang2 kita pening dgn sikap segelintir masyarakat kita tapi kita hilang upaya dan keberanian utk menegur..sabo je laaa..

[Reply to comment]
..cik gugu.. said...
July 25, 2011 at 12:45 AM

hahaha yg wt budu tu mmg x leh blah..

[Reply to comment]
aimie amalina said...
July 25, 2011 at 12:52 AM

hehehe
comelnye la sume dilema die eyh
hehehe
mest dok tergaru2
hehe
papepon ade isi tersirat tu
wat baek2 je taw
jgn nakai2..hehehe=)

[Reply to comment]
CassiaSiamea said...
July 25, 2011 at 1:13 AM

susah nk tegur org yg 'lebih pandai'..

[Reply to comment]
missSenget said...
July 25, 2011 at 8:07 AM

susah dilema cikya ni..

cuba tanya ma.. :D

tapi bab salam tu..

selalu ikut mood..

muahahahaha...
kdg2 tahap kakak2 pun cium je tangan..

[Reply to comment]
cik pulau said...
July 25, 2011 at 11:11 AM

Alamak... dilema pulak..

buat je mana yg cikya rasa betol..^^,

[Reply to comment]
amnie azmira said...
July 25, 2011 at 5:43 PM

hee..dilema awak same la dgn dilema saya..

[Reply to comment]
HAZWAN17 said...
July 25, 2011 at 6:34 PM

dilema nak beli lauk apa time berbuka puasa nanti..banyak sangat menda dekat bazar hehe

[Reply to comment]
Cikya said...
July 25, 2011 at 9:49 PM

Tukang Karut,

dilema yang no 1 takde solution lagi lar..
no 2 separuh, no 3 jer terjawab

A.Samad Jaafar,

tu lah, rasa diri macam kerdil nak tegur yang lebih besar..
hurm..

Cik Gugu,

buat buduh macam tu, comel depa tak marah kot tak cium tangan.. :D

[Reply to comment]
Cikya said...
July 25, 2011 at 9:54 PM

Aimie,

terkilan ni..ekeke :)
sebab dalam dilema, separuh selesai..

Cassia,

aku gerun nak tegur tok imam tu..
segan weyh, takde sape nak wakilkan isi hati ni..eceh

Senget,

ekeke, kakak2 tu agak2 lar nak salam cium ikut mood jugak..hehe :D

[Reply to comment]
Cikya said...
July 25, 2011 at 9:59 PM

Cik pulau,

harap tindakan nanti betul..
takde yang terasa hati.. :)

Amnie,

sebijik sejibik ker?
adeh...
dilema remaja sekarang..eceh! ^^

Hazwan,

yang tu jarang dalam dilema, sebab selalu makan masakan umah..
jarang ke bazar..
pergi pom sekadar beli minuman.. :)

[Reply to comment]
CikHaniBhulat said...
July 25, 2011 at 10:34 PM

kita kena cium tangan ibu bapa n guru je..yang lain xpyh...slam je mcm biasa..itu yang hani tahu =) salam ramadhan...xsabar nak puasa ramandhan ka =_=

[Reply to comment]
saya bukan tomato said...
July 26, 2011 at 12:27 AM

tamo dilema dah .. macam org atas tu cakap dah ada solution kan .. hehe ^^

salam cium tgn bule takmo pon takpe :)

[Reply to comment]
Mr iz said...
July 26, 2011 at 12:36 AM

gaya banjir yang maut tu... he he he...betul tu cikya imam yang macam ekspres rakyat ni nak juga kena di kabar kan pada dia... sian juga pada yang dah berumur tu... macam kita kita ok la ye tak...he he he

[Reply to comment]
cik bulan said...
July 26, 2011 at 2:48 AM

yang cium tgn tu asal kan dia tua, bulan bedal ja cium tgn..haha..dah terbiasa..:D

tapi mmg kalo nk g masjid kena jaga..tapi setakat ni dah terbiasa amek route yg laki xguna, jadi selamat..wehuuu~..hahaha

[Reply to comment]
Cikya said...
July 28, 2011 at 12:56 AM

CikHani,

hee, takde lar, masalah tang lupa cium tangan ke dak tu memang masalah..
biarlah, at least tak buat sombong kan.. :)

Tom,

hee, pilih-pilih, kalau makcik tu senyum kita cium lah boleh ? haha :P

Mr Iz,

tu lah, laju, kena yang sakit urat sakit pinggang, berdetup boleh bunyi.. :)
segan lah nak tegur..huu~

Cik bulan,

cikya kalau nak g surau kat umah memang takde route takde laki, kena lintas jalan tu gak.. ^^"
wah, amalan bagus, semua g cium tangan tuh. :D

[Reply to comment]
intan.maisarah said...
July 30, 2011 at 1:59 AM

tetiap kali tiba ramdhan

hormon sara meningkat semcam


rasa nak lompat lompat

yeay yeay nak pose

yeay yeay

[Reply to comment]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Geng Mengayat

Back to Home Back to Top Ayat-mengayat..heh!. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.