The Other Side

Hantu Buku...

Assalamualaikum w.b.t.

Merajuk dengan cik laptop sampai buat kerja suam-suam kuku.
Godek blog rajin pula.

Susah kalau ada penulis kegemaran.
Semua buku yang mereka tulis kita nak borong.
Dahtu tak menyempat pulak nak baca.

Andai "buku-wajib-baca-dalam-silibus" tu macam ni,
agaknya tiap sem skor dekan.
Dah nama andai, nyatanya tidak lah.

Dulu,
ada tersadai sebiji bertajuk,
"Jula-juli Bintang Tujuh".

Ma sengih,
"Ai, buku macam tu pom baca juga?

Mungkin sebab tajuknya bunyi lama...
Ma sambung,
"Dulu rajin juga nak baca buku macam tu, sekarang buat ulit tidur boleh lah.."

Sempat bagi sedas tembak tepat,
"Study tak apa jugak."

Hai Ma,
orang bertapa depan tibi,
baca buku cerita,
waktu sawan memasak menggila,
saat rajin nak kayuh basikal 'buduh' bawah tangga.

Anak mama ni hantu buku.
Nanti cikya dah kerja ada duit,
tak buat rak 2-3 biji kat atas tu..
Tayang sekali buku-buku Abah.
Rindu boleh lar nak belek baca tulisan tangan Abah,
yang lawa...
Heh, siapa nak Ayat balik ???

1 comments:

Dr Am said...
May 1, 2012 at 6:25 PM

Sama la kite...list to-be-read makin lama makin banyak. Tak nyempat-nyempat nak baca... =)

[Reply to comment]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Geng Mengayat

Back to Home Back to Top Ayat-mengayat..heh!. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.