The Other Side

Jalan Pulang


Petang itu redup. Tidak tersangka-sangka di penghujung tahun begini, matahari masih sudi menunjukkan rupa. Barangkali Tuhan ada pesan, jarang-jarang selaklah awan supaya makhluk di bumi tak kejung dek dingin hujan. Redup, angin sejuk. Mama bilang, jika mahu tahu bagaimana hawa negeri Kanggaru itu ibarat menghadap sepoi penyaman udara tetapi berdiri di terik siang. Begitu enaknya. Bagiku, redup dan sedikit angin sejuk sudah memadai kerana kami bersandar di dahan pokok.

Dia sederhana berselipar jepun, tangan di saku jeans yang menunggu masa untuk rabak. Sebelah badan masih menyandar selepas aku beralih tempat kebosanan. Mencangkung, kukuis dedaun kering-lembab di tanah.

"Rasa macam makin sesatlah." kerling ke mana hala pandangan matanya. Tunggu respon.

"Hm?" sepatah. Kening sahaja diangkat tanda tanya. Sepatah. Bertuah.

"Sesat tak jumpa cari jalan pulang." aku jelaskan seringkas rasa sesat yang dirasakan sekarang. Kali ini giliran tanah pula dikuis, selepas dedaun diselak bogel. Mungkin jika dikuis tanah ini penuh konsentrasi, cacing pula muncul sebagai makhluk ketiga.

"Ini." dia angkat lengan kedua belah gaya robot tak cukup sifat. "Ini." dia ulang.

"Apa? Angkat tangan macam tu. Nak menari robot ke apa?" aku balas malas. Debu habuk yang terlekat di kain dikibas-kibas, mula bangkit. Tak puas hati bila ditanya soalan jawabnya bahasa isyarat bahasa badan gerak tangan. Aku tak ambil lagi kursus penuh 'Teknik Memahami Bahasa Badan Manusia'.

Dia gelak. Tangan masih bergaya robot atau hantu pocong a la filem cina zaman dulu-dulu. Hantu yang lompat-lompat kejar orang tu, bila ditampal azimat ke dahi muka baru beku. Iya, macam itu lah gaya dia.

"Ini. Jalan pulang..." gelak kecil mati. Aku tarik balik muncung-muncung mulut selepas bebel tidak puas hati tadi. Dia tenung tajam, riak muka agak serius agak tidak berperasaan.

"Hahah!" aku tepis rasa debar dengan gelak sinis. Amboi! Jalan pulang untuk rasa sesat kita rupanya pulang ke dakapan dia.
Bertuah!


TaMMaT

Heh, siapa nak Ayat balik ???

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Geng Mengayat

Back to Home Back to Top Ayat-mengayat..heh!. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.